Persoonsgegevens die u in Omgevingsloket online opgeeft, gebruikt het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) alleen voor het doel waarvoor u ze heeft gegeven.
Persoonsgegevens
Een persoonsgegeven is informatie die herleidbaar is tot een persoon. Voorbeeld van een persoonsgegeven is een naam of een huisadres, maar ook e-mailadressen kunnen persoonsgegevens zijn.
Bevoegd gezag
Het bevoegd gezag is een overheidsorganisatie die de aanvraag of melding in het kader van de omgevingsvergunning of watervergunning ontvangt en beoordeelt. Dit kan uw gemeente, het waterschap, de provincie of de rijksoverheid zijn. Soms wordt de behandeling van de aanvraag of melding uitbesteed aan een behandeldienst zoals een omgevingsdienst.
In Omgevingsloket online kunt u aanvragen en/of meldingen inzien die u in het verleden heeft ingediend. De persoon voor wie de vergunning of melding bedoeld is, heet de ‘aanvrager’. De persoon die voor iemand anders de aanvraag of melding invult heet de ‘gemachtigde’.
De gegevens die u in de aanvraag of melding heeft ingevoerd blijven bewaard. Het gaat om de volgende gegevens van de aanvrager en/of gemachtigde:
• naam
• verblijfsadres (postcode, straat, plaats)
• correspondentieadres (postcode, straat, plaats)
• contactgegevens (telefoonnummer, e-mailadres)
• burgerservicenummer
• of de aanvrager eigenaar, huurder of erfpachter is van het perceel waar de aanvraag over gaat
Op sommige plaatsen in het formulier worden adres en contactgegevens gevraagd van de mensen of bedrijven die het werk gaan uitvoeren. Ook deze gegevens blijven bewaard.
De persoon die het formulier heeft ingevuld is verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de ingevoerde en geregistreerde persoonsgegevens. Het bevoegd gezag is verplicht de ontvangst van een aanvraag of melding en/of het nemen van een besluit te publiceren. Dit gebeurt via de lokale nieuwsbladen of op internet. Aan het einde van het formulier uit Omgevingsloket online heeft u kunnen aangeven of de persoonsgegevens openbaar mogen worden gemaakt. Dit betekent dat u heeft laten weten of uw persoonsgegevens in de mededeling van het bevoegd gezag in de lokale nieuwsbladen en/of op internet mogen worden getoond. Uw aanvraag of melding en het besluit van het bevoegd gezag zijn na publicatie beschikbaar voor geïnteresseerden. Dit houdt in dat de aanvraag inclusief persoonsgegevens ter inzage kan worden gegeven.
De persoonsgegevens die u in Omgevingsloket online heeft ingevoerd stelt BZK ter beschikking aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag neemt ingediende aanvragen en/of meldingen in behandeling. Het bevoegd gezag kan de gegevens in Omgevingsloket online inzien of de gegevens overhalen naar het eigen ict-systeem.
Het bevoegd gezag kan de behandeling van een aanvraag of melding via Omgevingsloket online ook overdragen aan een behandeldienst. Zowel bevoegd gezag als de behandeldienst kunnen advies vragen aan een adviseur. Alle organisaties zijn verantwoordelijk voor het verwerken en bewaren van de persoonsgegevens in overeenstemming met de eisen uit de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De persoonsgegevens in Omgevingsloket online worden niet langer bewaard dan nodig is voor de behandeling van de aanvraag en of melding. Dit betekent dat de gegevens na het beschikken en afsluiten van het dossier nog maximaal 3 maanden in Omgevingsloket online worden bewaard. Na deze termijn worden alle gegevens van de aanvraag of melding uit Omgevingsloket online verwijderd en vernietigd. De aanvraag of melding wordt na behandeling door bevoegd gezag gearchiveerd.
Uw privacy is belangrijk en BZK gaat daar zorgvuldig mee om. BZK voert periodieke controles uit op de systemen, apparatuur en processen zodat uw gegevens goed worden beschermd.
U heeft een aantal rechten als het ministerie van BZK uw persoonsgegevens gebruikt of wil gaan gebruiken:
• Recht op informatie: Waarom zijn deze gegevens nodig en wat gaat ermee gebeuren?
• Recht op inzage in uw persoonsgegevens en de verwerking daarvan door BZK.
• Recht op correctie, aanvulling, verwijdering of afscherming van uw gegevens als dat nodig is.
• Recht van verzet tegen verwerking van uw persoonsgegevens.
• Recht op het indienen van een klacht over het gebruik van uw persoonsgegevens.
U kunt uw verzoek via het centrale loket van het ministerie van BZK indienen: AVG@minbzk.nl.
Het ministerie zal op dit verzoek in ieder geval binnen 4 weken schriftelijk reageren. Vervolgens kunt u het ministerie verzoeken deze gegevens aan te vullen, te verbeteren of te verwijderen, waarbij u in uw verzoek dient aan te geven welke wijzigingen u wenst. Ook op dit verzoek zal het ministerie in ieder geval binnen 4 weken reageren. Om misbruik te voorkomen kan het ministerie u vragen om u te identificeren.
Wilt u meer informatie over de regels voor de omgang met persoonsgegevens? Kijk dan op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Heeft u naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen, stel ze dan gerust via de helpdesk Omgevingsloket online.
U kunt hiervoor het helpdeskformulier gebruiken. De helpdesk is ook te bereiken op het telefoonnummer 088 - 79 77 102, optie 5, op werkdagen tussen 9:00 en 12:00 uur.
Wanneer u vragen heeft over de verwerking van persoonsgegevens kunt u deze vraag stellen aan de Autoriteit Persoonsgegevens, te bereiken op het telefoonnummer 0900 - 2001 201. Lees meer over bereikbaarheid van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Bovenstaande informatie is gebaseerd op de volgende wetgeving:
• Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
• Besluit Omgevingsrecht
• Ministeriele regeling Omgevingsrecht
• Waterwet
• Algemene wet bestuursrecht
• Bouwbesluit 2012.